Related Posts with Thumbnails

hidangan mlm ini

>> Monday, March 30, 2009

konon nyer sebab mlm ni mlm bsejarah sbb birthday aku...aku kne masaklah plak...hehehe...actually belom ni aku jer tkg mkn...K. Sarah n Cegh mmg rajin msk..aku ni dhlah tkg mkn...tkg perabih mkn lg plak tu...tp bkn buruk lantak k...xelok membazir :P

since K. Sarah dh kuarkan daging so ktorg dok pikirlah nk msk per ngn daging tu...siap bukak magazine yg der resipi bagai...tp last2 xikut pon...mula2 dh xtau sgt igt nk goreng kunyit jer...pas2 tiba2 teringat lak K. Sara dok citer dia msk dendeng (saper yg xtau daging dendeng ni nnt google ye)...so watlah daging dendeng...lg pon dh lamer xmkn daging dendeng...tringt zaman2 dok STF dlu...antara menu best kt dining hall tu daging dendeng ni lah

aku bglah sket cara2 nk buat nyer eh...ni pon resipi ni aku dh ubah suai...kiranyer x 100% samer mcm yg aku mkn kt STF dlulah...aku mls nk senaraikan bahan2 dia sbb ms msk td aku men taram jer sukatan dia secukup rs...jd nyer pndai2lah eh

mula2 rebus dlu daging yg dh dipotong tu (klu nk potong lepas rebus pon boley)...make sure jgn terlalu nipis yer...lps agak2 dia dh msk tumbuk daging tu gna lesung utk lembutkan n nipiskan daging tu (jgn g blender lak...hancur plak dgg tu nnt)..sbb tu daging tu td xleh dipotong terlalu nipis...nnt hancur daging tu bler time tumbuk nih
lepas tu 'marinate' dlu daging tu...aku gna halia n bwg putih yg dh ditumbuk (pndai2lah budget braper byk nk kne gna yer), kicap n sos tiram secukup rasa...biarlah for few minutes...lepas2 gorenglah daging tu...ni ikut suka...ada yg suka daging tu garing...ada yg suka yg sedang2 je...(jgn risau sbb daging tu dh msk time rebus td)...

lps tu wat bahagian sambal dia plak...tumis bwg putih, bwg merah n sikit halia yg dh diblender or tumbuk...bler dh naik bau n agak nk garing tu masukkan cili kering yg dh di blender jugak...bley gak klu nk blend skali semua bahan tu n gna air rebusan daging tu td...tp since kt umah ni mmg dh der cili kering yg K. Sarah dh siap2 blend n bwg sumer tu pon dh der gak yg dh blend lebih buat mee goreng ari tu...bler dh garing n naik minyak bleh lah letak bwg besar..klu xnk letak pon bley gak...then masukkan sos tiram...aku letak sket gula n garam juga (hati2 nk letak garam tu sbb sos tiram tu dh masin...kang tlebih masin lak)...bler dh cukup sumer rs tu masukkanlah daging yg dh digoreng td n bolehlah dihidang


dh tgh mkn br teringat nk amik gmbr yg dh siap msk...seb baik xabes msk perut lg...sedap ke dak kne tny org len yg mknlah...klu tny aku mmg sumer sedap ajer :P
selain daging dendeng, ader kangkung goreng belacan gak...kenyang...Alhamdulillah :D

0 comments:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP